Liemers Museum Concert ( deel )

Het was muziek- pauze in het Liemers Museum . Bezoekers waren bij de schilderijen verder gaan kijken en ze dronken wat.. Aangezien de tijd beperkt was, heb ik gekeken waar ze waren en lokte hen met m'n sirene naar de gemeenschappelijke ruimte.. daar zong ik een lied van Reynaldo Hahn Er was geen piano , maar gelukkig heb ik m'n gitaar bereid gevonden mij te begeleiden ! La Barcheta in het Venetiaans dialect met een korte inleiding over de tekst en de muziek van de door mij zeer gewaardeerde Reynaldo Hahn ( niet alleen door de achternaam ) zo goed mogelijk gespeeld op mijn Spaanse gitaar .. Mooie symbiose tussen beeldende kunst en concert met liederen in Zevenaar . Het laatste gebeuren voordat het museum ging verhuizen naar een andere plek ! 

Om Canzones te zingen nam ik,na mijn opleiding zang klassiek, tango interpretatie les bij Juan Tajes Baddouh en Kay Sleking in de Koffiefabriek in Antwerpen . In het Etty Hillesum Centrum in Deventer volgde ik het Joodse lied bij Jacintha Szchlechtmann ( Buenos Aires ) (Jacintha Zingers -Parijs ) Deze stijlen brachten mij op een nieuw pad, waardoor ik mede het Zuid- Amerikaanse, het Italiaanse , Spaanse en het Franse repertoire heb opgebouwd. 

Volgens het muziek lexicon van Theo Willemze is een Canzone in Italië( canzona) , maar daarnaast ook in Frankrijk ( chanson ), Spanje( canción)  de Nederlanden (kanzone) en in Engeland ( canzon) in de 13-e en 14-e eeuw : vocale of vocaal-instrumentale compositie op wereldlijke tekst, vaak met pastourale en / of amoureuze tekst . Belangrijke tekstdichter in dit genre was Petrarca ....

Francesco Petrarca (ook Francesco Petracco) (Arezzo, 20 juli 1304 – Arquà Petrarca, 19 juli 1374) was een Italiaans dichter en prozaschrijver en de grondlegger van het humanisme. Hij was de zoon van een notaris die tegelijk met Dante om zijn lidmaatschap van de Welfen ( Frankisch adellijk geslacht ) werd verbannen uit Florence 

Canzone : 16- en 17-e eeuw in Italië , Frankrijk en Duitsland:  een instrumentale compositie , aanvankelijk naar het voorbeeld van het toenmalige Franse Chanson. Via leerlingen van Frescobaldi bereikte de Canzone Duitsland . Bovenstaand leek mij een mooie verzamelnaam voor de werken die ik zing met een hele muziek-geschiedenis achter zich ! Dit dan wel met een hele grote knipoog en gerelateerd aan een woord dat Diva gedrag veronderstelt : Capsones. Ja, want na Frescobaldi komt J. S. Bach en uit deze vorm ontstonden belangrijke andere vormen als : preludium met fuga. Daarnaast kende men de grote veelstemmige canzoni voor instrumentale ensembles gecomponeerd , eerst 4 - stemmig. Uit dit genre ontwikkelde zich het concerto grosso en later het concert. Dus : arrogant hè ? Uiteindelijk is de vorm van vocaal en instrumentaal ook al een oude. Vihuela en zang, Ud en zang, troubadoursliederen. Dit kan gradaties van eenvoudig naar gecompliceerd bevatten. Zo ook mijn gearrangeerde en/of hedendaagse Canzones.

 

Over het Repertoire

Met Tangotrio Encanta zing ik Argentijnse tango's en hedendaags gecomponeerde tango's op  teksten van diverse dichters en dichteressen.

 Mijn andere repertoire omvat muziek uit verschillende stijlperiodes .

Sinds ik mijn gitaar uit de wilgen heb gehaald , zing ik daarbij Spaanse,Italiaanse en Franse liederen..deze laat ik horen tijdens de concertserie geschikt voor kleine ruimtes : "de Echo's van de Seizoenen " 

Wat betreft de uitvoering hou ik ervan me te verdiepen in de tekst en de taal van het lied .  . Omdat ik in andere talen zing,vind ik het nodig en ook bijzonder er een uitleg bij te geven, zodat het thema meer gaat leven. Verder houdt ik erg van de lichtere Russische melodieën.

In een duo - vorm met piano  o.a. liederen van G.Fauré, H. Duparc, E. Granados, F.Poulenc ,R. Hahn , P.I. Tsjaikofsky, F. Garcia Lorca, J. Brahms en F. P.Schubert.

In trio' s met viool of cello en piano met werk van o.a. A.Borodin, J.S.Bach, A. Diepenbrock, J. Brahms.